نقاشی رنگ روغن با تکنیک آلاپریما چیست و چگونه انجام می شود؟

توسط : رنگ هنر | در بخش : نقاشی | تاریخ : پنجشنبه, 18 خرداد 1396 | نظرات : 1 نظر

نقاشی آلاپريما 1 (اصطلاح ايتاليايى به معناى يكباره) ، اسلوبى است كه نقاش با آن مى تواند در يك نشست و يا وقتى كه رنگماده هنوز خيس است، كارش را به انجام رساند. چون در اين اسلوب، فقط يك لايه رنگ به كار مى رود، مسئله ى تفاوت مقدار روغن (يا رزين) و يا تفاوت سرعت خشك شوندگى در لايه ها مطرح نيست. اسلوب آلاپريما را بعضى از استادان قديم از جمله فرانس هالس به كار مى بردند، ولى امپرسيونيست ها بودند كه آن را رايج كردند. نقاشان امپرسيونيست براى آنكه بتوانند كار خود را به روش خيس روى خيس پيش ببرند، غالباً از رنگماده ى آميخته با روغن خشخاش (نيمه خشك شونده) استفاده مى كردند كه البته در اسلوب آلاپريما امرى الزامى نيست.

نقاشی آلاپریما

یک نقاشی به شیوه آلاپریما

اصول نقاشى آلاپريما

نقاشى آلاپريما مشكل ترين روش نقاشی رنگ روغن است، زيرا موفقيت در آن به چگونگى ضربات قلم مربوط مى شود. در اين اسلوب نه فقط شكل و حالت خاص هر ضربه، بلكه رنگ يا رنگسايه ى آن و نيز رابطه اش با رنگ، رنگسايه و شكل ضربه هاى مجاور اهميت دارد. البته اگر نتيجه ى كار دلخواه نباشد، مى توان سطح آن ناحيه از نقاشى را تا زمانى كه هنوز خيس است، پاك كرد و از نو ساخت. هيچ اشكالى ندارد كه اين عمل چندين بار تكرار شود.
كسى كه مى خواهد تك چهره، طبيعت بى جان و يا منظره اى را به روش آلاپريما نقاشى كند، بايد در انتخاب نوع قلم مو و رنگ ها و رنگسايه هاى مناسبِ موضوع دقيق باشد ( اختلاط رنگ بايد روى تخته رنگ صورت گيرد و نه روى سطح بوم). رنگ گذارى موفقيت آميز مستلزم تصميم گيرى سريع و حتى گاهى خطر كردن است. از بسيارى جهات، اسلوب آلاپريما براى نقاشى هاى كوچكْ اندازه مناسب تر است، زيرا مى توان كار را در يك جلسه به پايان رساند. بعضى از نقاشان ترجيح مى دهند كه اين اسلوب را براى تهيه پيشطرح رنگى از موضوع مورد نظرشان به كار برند.
بعضى از نقاشان به روش مستقيم و سرراست اما كُند و منظم، سراسر سطح بوم را با لكه هاى رنگى مى پوشانند. برخى ديگر بر روى يك طرح مدادى دقيق كه قبلاً با مداد طراحی بر سطح سفيدِ بوم كشيده اند، رنگ مى گذارند. در اين روش ها روح آلاپريما از دست مى رود، ولى كيفيت سطح نقاشى بيننده را جلب مى كند.

جلوه ى آلاپريما در نقاشى چند لايه اى

مرز مشخصى ميان نقاشى آلاپريما و نقاشى با چند لايه رنگ وجود ندارد. چنانكه با زيرساختى سردستى مى توان پايه اى براى يك نقاشى آلاپريما ايجاد كرد. براى مثال، اگر يك منظره را سريعاً با رنگ ها و رنگسايه هاى متنوع و مناسب براى هر ناحيه نقاشى كنيد و سپس روى آن را مستقيما با لكه هاى رنگ بپوشانيد، نتيجه ى كار شبيه نقاشى آلاپريما خواهد بود. روش ديگر اين است كه نقاشى زيرين را نسبتاً دقيق و كامل اجرا كنيد و سپس بر روى آن با قلم هاى سريع و آزاد رنگ بگذاريد. باب راس نیز از این تکنیک در نقاشی های منظره خود استفاده می کرد.

  1. Alla Prima

این نوشته برگرفته از کتاب مواد و تکنیک ها، انتشارات فرهنگ معاصر، ترجمه و تالیف رویین پاکباز می باشد





نظر خود را درباره این مطلب بیان کنید




  • 9 − 5 = ?



مشاوره آنلاین
کانال تلگرام