- فیگور
تعداد مطلب: 3
- نقاشی
تعداد مطلب: 32
- معرفی هنرمند
تعداد مطلب: 9
- ابزارشناسی
تعداد مطلب: 14
- چهره
تعداد مطلب: 4
- نقد هنری
تعداد مطلب: 17
- طراحی
تعداد مطلب: 19
- رنگ شناسی
تعداد مطلب: 3
نقدی بر تابلو نقاشی سرگردان بر فراز دریای مه اثر کاسپر دیوید فردریش
نویسنده : مترجم: شادی ترابی | بخش : نقد هنری | تاریخ : سه شنبه, 19 اردیبهشت 1402 | نظرات : 0 نظر
سرگردان بر فراز دریای مه1
سال 1818 میلادی
رنگ روغن روی بوم
ابعاد 98 * 75 سانتیمتر
موزهی هنری کنتسهاله ، شهر هامبورگ ، آلمان
کاسپر دیوید فردریش2
در این اثر فراموشنشدنی، مرد تنهایی را میبینیم که بر نوک صخره ایستاده است و در برابر منظرهی زیبا و حیرتانگیز کوههای آلپ در تفکر فرو رفته است. صخرههای صعبالعبوری که در مجاور او قرار گرفتهاند از میان دریای خروشان مهآلود بر بیننده نمایان شدهاند و کوهی که در دوردست قرار گرفته است بهگونهای شکوهمند از بالای چشمانداز مقابل یعنی آسمان تابناک سر برآورده است.
در واقع این منظره بر اساس طرحهای اولیهای کشیده شده است که فردریش در زمان اقامت در سوئیس از کوههای آلپ کشیده است، اما وجود مه غلیظ، آنچه را بین کوهها قرار گرفته است مبهم و نامشخص میکند و معنا و مفهومی پر رمز و راز به این اثر میبخشد. از لحاظ ترکیببندی، فیگور مرد درست در وسط نقاشی قرار گرفته و همچنین خطوط افق صخرهها و فراز و نشیب کوههای دوردست همگی به این فیگور منتهی میشوند.
تابلو نقاشی سرگردان بر فراز دریای مه اثر کاسپر دیوید فردریش
تضاد رنگی چشمگیر بین تصویر تاریکِ سایهنمایی که از مرد بر روی صخره ارائه شده و نمای روشن مه و آسمان همگی بر تأثیر این نقاشی بر بیننده میافزاید.
احتمال میرود که این نقاشی پس از مرگ یک سرهنگ نظامی ارتش پیادهنظام ساکسونها (منظور همان فیگوری است که بهگونهای شرافتمندانه و قهرمانانه درست در مرکز تصویر ایستاده و در برابر منظرهای که در مقابل چشمانش قرار گرفته در تفکر فرو رفته است) به منظور بزرگداشت و قدردانی از او به تصویر کشیده شده باشد. همچنین از زاویهی دیگر، میتواند نماد مردی باشد که در حسرت رسیدن به یک آرزوی ناممکن و دستنیافتنی است. شاید بتوانیم آن را تمثیلی از یک سفر طولانی در طول زندگی بدانیم.
در واقع این اثر هنری سعی بر این دارد تا بهطور خلاصه باورها و عقاید مکتب رمانتیسم را دربارهی جایگاه انسان در جهان و احساس تنهایی بیان کند که او در مواجه با نیروهای شگفتانگیز طبیعت دارد. بدین گونه این اثر به تصویری برجسته از جنبش هنری رومانتیسم تبدیل شده است.
کاسپر دیوید فردریش
1774-1840
او یکی از هنرمندان بزرگ قرن نوزدهم در آلمان است که پیرو مکتب هنری و ادبی رمانتیسم بود. در همهی آثارش مناظر زیبا، پرشور و بهیادماندنی از طبیعت به تصویر کشیده شدهاند. در واقع نقاشیهای او قدرت طبیعت را برای بیننده مجسم میکند و از این حیث رنگ و بوی مذهبی دارد.
فردریش در گریفسوالد3 ، در ساحل دریای بالتیک در سرزمین پومرانیا4 به دنیا آمد. او در خانوادهای مسیحی با عقاید سخت و خشک مذهب پروتستان پرورش یافت. مادر و برادرش هر دو زمانی که او جوان بود از دنیا رفتند که این امر خود تأثیر قابل ملاحظهای بر روحیهی او گذاشت. پس از اتمام تحصیلات، در شهر کپنهاگ5 به شهر درزدن6 رفت و در آنجا اقامت گزید. در همانجا بود که او بهروزترین افکار و عقاید مربوط به ادبیات و فلسفهی مکتب رومانتیک را فراگرفت. در سال 1807 میلادی بود که او علاقه و توجه ویژهای به نقاشی رنگ روغن نشان داد و چشماندازهایی زیبا و چشمگیر از مناظر طبیعی را به تصویر کشید. آثار او همگی سرشار از مفاهیم عمیق معنوی و تمثیلی هستند. همچنین گفتنی است که بر سر یکی از نقاشیهایش تحت عنوان «صلیب در کوهستان7 » که آکنده از مفاهیم مذهبی است بحثهای بسیاری وجود دارد.
چهره کاسپر دیوید فردریش
تور بصری
آدم سرگردان: فردریش در این اثر فیگور تنهایی را به تصویر کشیده است که به منظرهی زیبای روبهرویش چشم دوخته و در عین حال پشتش به ما است و همین موضوع خود موجب شده تا این فیگور در نزد مخاطبان، ناشناس باقی بماند. از طرز ایستادنش میتوان دریافت که او آرام و خوددار است، اما تصور چگونگی حالت چهره و همچنین دیدگاه و نگرشش نسبت به منظرهی شگفتانگیزی که در مقابلش قرار گرفته به ما سپرده شده است.
آدم سرگردان: بخشی از نقاشی سرگردان بر فراز دریای مه
دریایی از مه: مه غلیظ موجب شده تا بخش زیادی از منظره از چشم مخاطب پنهان بماند. همچنین کوههایی که در دوردست قرار دارند بهواسطهی این مه غلیظ از دید مخاطب محو شدهاند. همین امر خود موجب ترغیب قوهی تخیل بینندهی اثر میشود و یک جور حس بینهایت و بیکران را به او القا میکند. به علاوه نور مرواریدی رنگی که از آسمان انعکاس پیدا کرده است به این نقاشی یک حس اسرارآمیز آن جهانی بخشیده است.
دریایی از مه: بخشی از نقاشی سرگردان بر فراز دریای مه
قلههای سنگی صعبالعبور: قلهی کوهها همانند صخرههای ناهمواری که از میان دریا نمایان شدهاند از میان مه غلیظ سر برآوردهاند. مه غلیظ موجب شده تا چشمانداز پایین در چشم بیننده مبهم به نظر برسد. به همین دلیل است که شما نمیتوانید پی ببرید که این کوهها به چه میزان از شما دور یا نزدیک هستند. شاید بتوان گفت که تنها مقیاس ما برای درک میزان دوری و نزدیکی آنها درختهای کوچکی باشند که بر روی برخی قلهها قابل دیدن است.
قلههای سنگی صعبالعبور در نقاشی سرگردان بر فراز دریای مه
مترجم: شادی ترابی ساریجالو
منبع مورد استفاده: برگرفته از کتاب نقاشی های بزرگ، انتشارات دی کِی8
- Wanderer Above The Sea of Fog
- Caspar David Friedrich
- Greifswald
- Pomerania
- Copenhagen
- Dresden
- The Cross in the Mountains
- Great Paintings, DK Publishing
دوره های آموزش مجازی طراحی
طراحی پایه طراحی چهره طراحی منظره طراحی حیوانات طراحی فیگور آموزش اسکیس
دوره های آموزش مجازی نقاشی
نقاشی مدادرنگی نقاشی رنگ روغن پایه نقاشی رنگ روغن چهره نقاشی آبرنگ
دوره های آموزش تئوری نقاشی
دوره های آموزش مجازی طراحی
طراحی پایه طراحی چهره طراحی منظره طراحی حیوانات طراحی فیگور آموزش اسکیس
دوره های آموزش مجازی نقاشی
نقاشی مدادرنگی نقاشی رنگ روغن پایه نقاشی رنگ روغن چهره آموزش نقاشی با آبرنگ
دوره های آموزش تئوری نقاشی
رنگ شناسی سبک شناسی نقاشی نقد آثار نقاشی NFT (کریپتوآرت)
بسته ویژه طراحی = 6 دوره 48 جلسه
(طراحی پایه + طراحی چهره + طراحی منظره +
طراحی حیوانات + طراحی فیگور + اسکیس)
با بیشترین تخفیف!
بسته نقاشی و تئوری = 8 دوره 46 جلسه
(مدادرنگی + نقاشی آبرنگ + رنگ روغن پایه +
رنگ روغن چهره + رنگشناسی + سبکشناسی +
نقد آثار نقاشی + NFT برای هنرمندان)
عضویت رایگان = مشاهده شهریه دورهها
نظر خود را درباره این مطلب بیان کنید