صفحه اصلی ›› مطالب آموزشی ››نقاشی سفیران اثر هلباین

نقدی بر نقاشی سفیران اثر هلباین

نویسنده : مترجم: شادی ترابی | بخش : نقد هنری | تاریخ : شنبه, 17 تیر‍ 1402 | نظرات : 1 نظر

 نقاشی سفیران1
سال 1533 میلادی
رنگ روغن روی بوم چوبی
ابعاد: 207*209 سانتی‌متر
محل نگهداری: موزه گالری ملی، لندن، بریتانیا
هانس هلباین جوان2

هلباین در به تصویر کشیدن این دو مرد که به طور میانگین نسبت به مردان زمان خود قامت بلندتری دارند و در بیان و انتقال مفهوم واقع‌گرایی بسیار قدرتمند عمل کرده است و هنر او از این حیث قابل توجه است. سفیران دو مرد جوانِ سرشناس و موقری هستند که مقابل پرده‌ی نفیس زمردین رنگ قرار گرفته‌اند. آنها به بیرون از ترکیب‌بندی چشم دوخته‌اند و به صورت تمام‌قد در حالی که ژستی مالکانه به خود گرفته‌اند دستشان را بر روی میز چوبی پشت سرشان تکیه داده‌اند. در واقع به محض نگاه کردن به این نقاشی، این دو فیگور هستند که توجه ما را به خود جلب می‌کنند. همه‌ی جزئیات و ریزه‌کاری‌های به‌کاررفته در لباس‌هایشان، ابزارهای علمی، نجومی و همچنین آلات موسیقی که بین آنها روی میز قرار گرفته است، همگی بدون هیچ کم و کاستی به تصویر کشیده شده‌اند.
رداهای سنگین و گران‌بهایی که پارچه‌شان به طرز زیبا و ظریفی بافته شده است، مجموعه‌ی اشیا و وسایل موجود و ژست با اعتماد به نفس و بی‌باکانه‌ی هر دوی آنها همگی بر جایگاه و منزلت بالا، قدرت، ثروت، دانش و علم آنها و این که هر دو کمتر از سی سال سن دارند دلالت می‌کند.

تابلو نقاشی سفیران اثرهلباین جوان
تابلو نقاشی سفیران اثر هانس هلباین جوان

نکات مربوط به نمادها و سمبل‌ها

هلباین نقاشی‌های خود را به سبک واقع‌گرایانه  به تصویر می‌کشید، با این وجود همگی آنها باب روز بودند. سفیران که توسط جین دو دینتِویل  به مأموریت گمارده شده‌اند (منظور همان مردی است که در سمت چپ تصویر با لباسی فاخر ایستاده است)، یکی از شاهکارهای هنری او به حساب می‌آید. دو دینتویل سفیر جوان فرانسه در دربار انگلیس در زمان هِنری هشتم  است که در این اثر به همراه دوستش، جورج دو سلو (اسقف لاوار)  در طی دیدار خود از انگلستان در سال 1533 میلادی در زمانی که اروپا دوره‌ای از بحران سیاسی و مذهبی را می‌گذراند به تصویر کشیده شده است. هلباین که در سال 1532 میلادی کشور سوئیس را ترک کرد، تصویر آنها را در شهر لندن نقاشی کرده است. در واقع آنها در آن زمان برای مأموریتی دشوار برای مانع شدن از گسستن پیوند و  رابطه‌ی هنری با کلیسای کاتولیک رُم به شهر لندن فرستاده شده بودند که نهایتاً نتیجه‌ی این مأمویت موفقیت‌آمیز نبود.
در آن زمان کشیدن تصویر دانشمندان و عالمان به همراه کتاب‌ها و وسایل شخصی‌شان توسط نقاشان امری رایج بود. اما آنچه در این نقاشی جلب توجه می‌کند، توجه ویژه به جزئیات و میزان اطلاعاتی است که دربردارد. وسایلی که بر روی قفسه‌ی بالایی است و دو دینتویل و دو سلو به آن تکیه داده‌اند، همگی ابزارهای فنی و علمی هستند؛ در حالی که وسایل روی میز پایین همگی بر فعالیت و سرگرمی‌های فکری و هنری مانند موسیقی دلالت می‌کنند. هر چند غیرعادی‌ترین اِلِمان این نقاشی وجود دیسک عجیب و غریب و از ریخت افتاده‌ای است که در زوایه‌ی جلوی صحنه بین این دو مرد قرار دارد. در واقع جمجمه‌ی کشیده‌شده‌ای که وقتی نقاشی از سمت راست دیده می‌شود قابل تشخیص است. شاید هلباین می‌خواست توانمندی و استعداد فنی خودش را از طریق ضمیمه کردن فن پرسپکتیو نشان بدهد تا بر گذرا بودن زندگی تأکید کند. جوانی، ثروت و جایگاه اجتماعی و همچنین وسایل و ابزارهای گرانبها و با ارزشی که در کنار آنها قرار گرفته است، همگی به فناپذیری بشر اشاره دارد.
در حقیقت این تابلوی نقاشی بسیار پیچیده‌تر به نظر می‌رسد از زمانی که خود هلباین از آن پرده برداشته است و با نمادهای بسیار پیچیده‌ای که در خود دارد به عنوان یادبودی از این دو سفیر جوان شناخته می‌شود.
«وجود تصویر جمجمه این احساس هولناک را برای ما یادآور می‌شود که در میان همه‌ی این ثروت، قدرت و دانش، روزی مرگ بر همه‌ی ما چیره می‌شود.» کتاب بازار رنسانس، 2003، جرمی بروتن

هانس هلباین جوان

1543-1497میلادی

هلباین یکی از بزرگ‌ترین نقاشان آلمانی در بین هنرمندان هم‌نسل خود به شمار می‌رود. شهرتش عمدتاً مرهون به پرتره‌های بی‌نظیر و نافذش است، اما او به شدت هنرمندی همه فن حریف بود و توانمندی‌های بسیاری به‌جز نقاشی داشت.
هلباین در خانواده‌ای هنرمند در شهر اگزبورک  کشور آلمان به دنیا آمد. او اوایل مسیر کاری و حرفه‌ای خود را در شهر بازل  کشور سوئیس گذراند. او در آنجا به‌سرعت به یکی از هنرمندان مطرح و برجسته‌ی زمان خود تبدیل شد. او علاوه بر کشیدن نقاشی‌های پرتره به تصویرسازی برای کتاب‌ها (شهر بازل یکی از مراکز اصلی چاپ و نشر به شمار می‌رفت)، نقاشی بر روی دیوار کلیساها، نقاشی دیواری و طراحی شیشه‌های رنگی برای پنجره‌ی کلیساها می‌پرداخت.
درگیری مذهبی که بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌های آن زمان وجود داشت موجب شد تا او با وجود موفقیت خود در بازل، شانسش را در جای دیگری امتحان کند. به همین منظور در سال 1526 به انگلستان رفت. دو سال بعد دوباره به شهر بازل برگشت و در سال 1532 برای همیشه در انگلستان اقامت گزید. در سال 1536 او به کار برای هنری هشتم مشغول شد. هم اکنون شهرت او بیشتر به‌واسطه‌ی پرتره‌هایی هست که به صورت نقاشی و طراحی از او موجود است. پرتره‌هایی که از اعضای خانواده‌ی سلطنتی و دربار کشیده شده است، به‌گونه‌ای بی‌نظیر جلال و شکوه آن دوره را برای بیننده مجسم می‌کند. گفته می‌شود که هلباین در حالی که هنوز در اواسط چهل سالگی و در اوج قدرت به سر می‌برد، به بیماری طاعون مبتلا شد و در شهر لندن دار فانی را وداع گفت.
 

 

هانس هلباین جوان
چهره هانس هلباین پسر

 

تور بصری

جین دو دینتویل : او یک نجیب‌زاده‌ی فرانسوی است که یک کت سنگین مشکی با آستری از خز اعلا به تن دارد. بافت این پارچه‌ی خز با جزئیات ظریف و دقیق به تصویر کشیده شده است و همچنین برق زیبایی بر روی پیراهن ابریشمی صورتی رنگی که از زیر کت پوشیده است به چشم می‌خورد. تصویر یک جمجمه بر روی کلاهش دیده می‌شود. مدال شخصی‌اش و زنجیر طلایی که به گردن دارد هر دو حاکی از رتبه و جایگاه بالای رادمردی و سلحشوری او هستند.

جین دو دینتویل سفیر سمت چپ
جین دو دینتویل

دوست: جورج دو سلو  یکی از دانشمندان و محققان هنر و ادبیات کلاسیک یونان و روم باستان به حساب می‌آمد. علاوه برآن اُسقف لاوار  نیز بود. او به عنوان سفیر به بسیاری از کشورهای مختلف اروپایی فرستاده شد. در سال 1533 برای مدتی در شهر لندن ماند. درست در آن زمان بود که هلباین به پاس بزرگداشت و یادبود حضور دو سلو در شهر لندن این نقاشی را به تصویر کشید.

 

جورج دو سلو
جورج دو سلو - سفیر سمت راست در تابلوی سفیران اثر هلباین

وسایل و ابزارهای اندازه‌گیری: انواع مختلفی از وسایل و ابزار بر روی تاقچه‌ی بالایی دیده می‌شود. این ابزارها شامل ساعت آفتابی برای اندازه‌گیری ساعت در روز و یک رهیاب برای یافتن موقعیت ستارگان است. هر دو مرد در عصری زندگی می‌کردند که شاهد اکتشافات بزرگی بود؛ یعنی زمانی که میزان توسعه و پیشرفت در ساخت ابزارهای علمی به حدی بود که سفر به دور دنیا را با کشتی ممکن ساخت. در حقیقت وجود این ابزارهای تاریخی است که این نقاشی را به طور واضح در شرایط و زمینه‌ی تاریخی خود قرار می‌دهد.

وسایل و ابزارهای اندازه گیری در نقاشی هلباین
وسایل و ابزارهای اندازه گیری در نقاشی هلباین

خنجر: جین دو دینتویل یکی از دستان خود را بر روی خنجری با غلاف طلا نگه داشته است. بر روی غلاف این خنجر حروفی خاص به صورت نقش برجسته کار شده‌اند. این حروف که به زبان لاتین و به صورت مخفف است، به سن و سال دو دینتویل که در آن زمان 29 سال داشت اشاره می‌کند. در واقع این یک خنجر تزیینی و تشریفاتی است؛ نه اینکه بخواهد برای پیکار و نبرد طراحی شده باشد.

خنجر در نقاشی هلباین

کتاب: نوشته‌ای که به زبان لاتین بر روی لبه‌ی کاغذهای کتاب درج شده همانند نقش برجسته‌ای که بر روی خنجر دو دینتویل درج شده به سن و سال جورج دو سلو که در آن زمان 25 سال داشت اشاره می‌کند. احتمالاً این کتاب، کتاب مقدس مسیحیان یعنی انجیل باشد. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید با گیره‌ای تزیینی از طلا مزین شده است.

سن سفیر سمت راست درج شده روی کتاب در نقاشی سفیران

کره‌ی جغرافیایی زمین: همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید کره‌ی جغرافیایی زمین بر روی نیمی از خود چرخیده و طوری قرار گرفته تا مکان‌هایی را که از نظر دو دینتویل مهم است به ما نشان دهد. عمارت اربابی دو دینتویل که در نزدیکی شهر تروا  قرار دارد، یکی از معدود مکان‌های است که بر روی این کره‌ی جغرافی نشان داده شده است. در حقیقت این تابلوی نقاشی نیز برای نخستین بار بر روی دیوار عمارت او به نمایش گذاشته شده است.

کره جغرافیایی چرخیده در نقاشی سفیران

کره‌ی سماوی: این کره‌ی سماوی توسط منجمان برای پی بردن و ترسیم موقعیت ستارگان، کره‌ی ماه و سیارات استفاده می‌شده است. تصویر ستاره‌ها با رنگ طلایی تأکید شده است و نقوش صورت‌های فلکی با تصاویر پشت زمینه کشیده شده است.

کره سماوی در نقاشی سفیران اثر هلباین

کتاب ریاضی و خط‌کشِ تی : کتاب ریاضیاتی که در سال 1527 میلادی در آلمان به چاپ رسید، همراه با خط‌کشِ تی بر روی میز پایین تصویر دیده می‌شود. این موضوع بیانگر  این است که هر دو فیگوری که در این تابلو به تصویر کشیده شده است، مردانی بسیار خردمند و تحصیل‌کرده بوده‌اند.

کتاب ریاضی و خط کش تی در نقاشی سفیران اثر هلباین جوان

بربط: مجموعه‌ای از اشیا با مضمون موسیقیایی که بر روی قفسه‌ی پایینی میز دیده می‌شوند؛ شامل بربط، کتاب سرود مذهبی کلیسای لوتران  و یک ست محفظه برای فلوت‌ها می‌شود. هر چند این موضوع به‌سختی در تصویر قابل مشاهده است، اما اگر به‌دقت به آن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که یکی از تارهای بربط شکسته است و این امر می‌تواند اشاره‌ای باشد بر اختلافی که در آن زمان بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها بالا گرفته بود. کتاب سرود مذهبی به منزله‌ی یک درخواست و خواهش برای ایجاد توافق و برقراری هماهنگی مذهبی تفسیر می‌شود.

ساز بربط در نقاشی سفیران اثر هلباین

ویدئوی نواختن موسیقی بربط بر اساس نت نوشته شده در نقاشی سفیران

درباره‌ی تکنیک اثر: تابلوی نقاشی سفیران به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بر روی دیوار پلکان منار یا در کنار یک درگاه آویزان شود؛ بنابراین بیننده می‌تواند از سمت راست به آن نزدیک شود و نگاه کند. تنها از این زوایه است که تصویر جمجمه در پرسپکتیو صحیح دیده می‌شود. در واقع این تکنیک غیرعادی جلوه دادن و از ریخت انداختن اشیا با نام نمای دارای اعوجاج  شناخته می‌شود. هنرمندان معمولاً این تکنیک را برای ایجاد یک حقه‌ی تصویری برای سرگرم ساختن مخاطبین خود در تابلوهای نقاشی که طبیعت سرسبز را به تصویر می‌کشیدند به کار می‌برده‌اند.

جمجمه در پرسپکتیو در نقاشی سفیران

احتمالاً او برای بار اول تصویر جمجمه را بر روی خطوط شطرنجی مربع شکل طراحی کرده، سپس تصویر را به خطوط شطرنجی و مستطیلی شکل انتقال داده است و به نسبت مورد نیاز ابعاد آن را تغییر داده تا تصویر مورد نظر در این خطوط بگنجد.

جمجمه از بغل در نقاشی سفیران اثر هلباین
 

درباره‌ی پیش‌زمینه‌ی این تابلوی نقاشی:
تابلوی نقاشی سفیران زمانی که در سرتاسر اروپا یک کشمکش و تعارض مذهبی شکل گرفته بود به دنبال درخواست مارتین لوتر  برای اصلاح و ساماندهی کلیسای کاتولیک و برقرارسازی مذهب پروتستان به تصویر کشیده شد. امتناع پاپ اعظم هفتم از به رسمیت شناختن و باطل اعلام کردن ازدواجی که بین پادشاه هنری هشتم و کاترین از سرزمین آراگون  صورت گرفته بود، منجر به شکل‌گیری یک بحران وخیم مذهبی در انگلستان شد. در سال 1534 میلادی بود که هنری هشتم وارد جنگ علیه روم شد و کلیسای انگلیس را به رهبری شخص خودش بنیان نهاد. تصویر به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی را تا حدودی می‌توان در پشت پرده سبز رنگ (بالای شانه‌ی راست دو دینتویل) مشاهده کرد. این موضوع نیز خود می‌تواند تلمیحی بر درگیری و تعارض مذهبی موجود در آن زمان باشد. همچنین تفسیر دیگری که از این نقاشی استنباط می‌شود ما را به گونه‌ای متقاعد می‌کند که این اثر را یادبودی از هزار و پانصدمین سالروز به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی بدانیم.

 

مسیح در کنار تابلو پشت پرده در نقاشی سفیران

مترجم: شادی ترابی ساریجالو

منبع مورد استفاده: برگرفته از کتاب نقاشی های بزرگ، انتشارات دی کِی3


  1. The Ambassadors
  2. Hans Holbein The Younger
  3. Great Paintings, DK Publishing

دوره های آموزش مجازی طراحی

طراحی پایه طراحی چهره طراحی منظره طراحی حیوانات طراحی فیگور آموزش اسکیس

دوره های آموزش مجازی نقاشی

نقاشی مدادرنگی نقاشی رنگ روغن پایه نقاشی رنگ روغن چهره نقاشی آبرنگ

دوره های آموزش تئوری نقاشی

رنگ شناسی سبک شناسی نقاشی نقد آثار نقاشی NFT (کریپتوآرت)


استفاده از مطالب آموزشی به لحاظ قانونی و اخلاقی با ذکر نام رنگ هنر به عنوان منبع مجاز است

دوره های آموزش مجازی طراحی

طراحی پایه طراحی چهره طراحی منظره طراحی حیوانات طراحی فیگور آموزش اسکیس

دوره های آموزش مجازی نقاشی

نقاشی مدادرنگی نقاشی رنگ روغن پایه نقاشی رنگ روغن چهره آموزش نقاشی با آبرنگ

دوره های آموزش تئوری نقاشی

رنگ شناسی سبک شناسی نقاشی نقد آثار نقاشی NFT (کریپتوآرت)

بسته ویژه طراحی = 6 دوره 48 جلسه
(طراحی پایه + طراحی چهره + طراحی منظره +
طراحی حیوانات + طراحی فیگور + اسکیس)
با بیشترین تخفیف!

بسته نقاشی و تئوری = 8 دوره 46 جلسه
(مدادرنگی + نقاشی آبرنگ + رنگ روغن پایه +
رنگ روغن چهره + رنگ‌شناسی + سبک‌شناسی +
نقد آثار نقاشی + NFT برای هنرمندان)

عضویت رایگان = مشاهده شهریه دوره‌ها

عضویت در شبکه های اجتماعی رنگ هنر| @rangehonar

نظرات

پیمان تمامی   پنجشنبه, 22 تیر‍ 1402

خیلی ممنون از ترجمه خوبتون

رنگ هنر   سه شنبه, 10 مرداد 1402

پاسخ: سپاس از شما



نظر خود را درباره این مطلب بیان کنید





  • 6 + 2 = ?


 
دوره ها | راهنما | عضویت رایگان و ثبت نام | ورود
 
راهنمای کاربر