صفحه اصلی ›› مطالب آموزشی ››اصول ترکیب بندی در طراحی

آشنایی با اصول ترکیب بندی و کمپوزیسیون در طراحی

نویسنده : محسن ایرانی | بخش : طراحی | تاریخ : یکشنبه, 21 اردیبهشت 1399 | نظرات : 0 نظر

ترکیب بندی یا کمپوزیسیون ( Composition ) در مبانی سواد بصری یک موضوع تخصصی و بسیار مهمه. این موضوع به طور مستقیم به مبحث کادر بندی در نقاشی می پردازه و بایدها و نبایدهایی رو برای اون تعریف می کنه تا اثر هنری جلوه بهتری پیدا کنه. به زبان ساده ترکیب بندی در طراحی یعنی چگونگی چیدمان اشیا و عناصر در یک کادر ، ارتباط اون ها با همدیگه و با کادر. این چیدمان می تونه هم به جهت حفظ وحدت و زیبایی بصری به کار بره و هم در جهت نمایش بهتر ایده یا پیام هنرمند و اثر هنری. بر این اساس ترکیب بندی نکات کلیدی و انواع گوناگونی داره که در ادامه به برخی اشاره می کنم.

طراحی ترکیب بندی اشیا بی جان
 طراحی ترکیب بندی اشیا بی جان - یکی از هنرجویان آموزش مجازی رنگ هنر

قانون یک سوم و نقاط طلایی

اگر یک کادر مستطیل داشته باشین و هر ضلع اون رو به 3 قسمت مساوی تقسیم کنین، در نهایت با ترسیم محورها 4 تا نقطه از برخوردشون ایجاد می شه. حالا عناصر اصلی یا بخش های مهمتر تصویر شما بهتره که روی این نقاط طلایی یا نزدیک بهشون باشن. برای درک بهتر تصویر زیر رو نگاه کنین که شامل دو ترکیب بندیه. سمت راستی چندان خوب نیست و حالت ایستایی داره. یکی هم به کمک قانون یک سوم، خوب شده و انسجام بهتری داره.

قانون یک سوم و نقاط طلایی
 قانون یک سوم و نقاط طلایی در ترکیب بندی

رعایت این قانون کمک می کنه که چشم بتونه به لحاظ بصری روی همه قسمت های کادر بچرخه و فقط در مرکز ایست نکنه. اگر شما یک عنصر رو خیلی در مرکز کادر بذارین، چشم بیشتر فقط در مرکز ایست می کنه و اگر اون رو خیلی به کناره های کادر نزدیک کنین، چشم رو به بیرون کادر هدایت می کنه. با کمک قانون یک سوم، تقریبا عنصر شما در جای مناسبی قرار می گیره.

انواع ترکیب بندی

به طور کلی ترکیب بندی می تونه قرینه یا غیر قرینه باشه. ساختار ترکیب قرینه به صورت پیش فرض محکمه. به این دلیل که تعادل و توازن در این ترکیب خیلی زیاده. اما وقتی به یک کار قرینه نگاه می کنید، چشم زیاد روی همه قسمت های کار حرکت نمی کنه و ایستا به نظر می رشه. اما در ترکیب غیر قرینه پویایی و حرکت بیشتری وجود داره. هرچند ترکیب بندی می تونه پیچیده تر از این باشه، اما برخی از انواع رایج ترکیب بندی مثل مثلثی ، اسپیرال و قطری وجود دارن که در طول تاریخ هنر نقاشان و هنرمندان زیادی از اون استفاده کردن.

ترکیب اجسام در طراحی
 ترکیب اجسام در طراحی - یک از هنرجویان دوره غیرحضوری اجسام بی جان

با آموزش اصول ترکیب بندی مثل توازن ، فشردگی ، ریتم و نکات مهم دیگه در دوره آموزش مجازی و غیر حضوری طراحی از طبیعت بی جان در سامانه رنگ هنر، با این موضوع آشنا می شین و تمرین هایی رو در این رابطه انجام می دین. اگر شیوه با استاد رو انتخاب کرده باشین، تمرین ها رو همونجا برای استاد ارسال می کنین تا اشکالات کارها رو به شما بگه. در بخش زیر، توضیح دوره رو مطالعه کنین و نمونه کارهای هنرجوها رو ببینید.

  دوره طراحی طبیعت بی جان

آموزش طراحی از طبیعت بی جان

آموزش طراحی پایه

2 در دوره طراحی پایه از طبیعت بی جان، اصول طرح زدن و حجم پردازی اجسام، شناخت تنالیته و خاکستری ها، آشنایی با طراحی ...
توضیح دورهثبت نام

 

تمرین ترکیب بندی و کادر بندی

یکی از تمرین های کاربردی در این زمینه ، طراحی از یک سوژه در کادرهای متنوع و زاویه دید متفاوته. این مورد تجربه شما در رعایت اصول کادر بندی بسیار بالا می بره. یک سوژه از اجسام بی جان برای خودتون بچینید و در چندین کادر متفاوت از اون به صورت خطی طراحی کنید. هر ترکیب رو از یک زاویه متفاوت ترسیم کنید. مثل نمونه زیر:

انواع کادر در ترکیب بندی
 انواع ترکیب بندی از یک سوژه یکسان


انتشار و استفاده از این مطلب به لحاظ قانونی و اخلاقی در صورت ذکر نام نویسنده و آدرس سایت رنگ هنر بلامانع است



نظر خود را درباره این مطلب بیان کنید





  • 6 × 4 = ?


دوره ها | پرسش های متداول | عضویت و ثبت نام | ورود
 
راهنمای کاربر